back to top

Kada prekomerno vežbanje postaje problem?

Prekomerno vežbanje, poznato i kao prekomerna fizička aktivnost ili pretreniranost, može imati negativne posljedice na fizičko i mentalno zdravlje.

Iako je redovita fizička aktivnost ključna za održavanje zdravog tijela i uma, pretjerano vežbanje može dovesti do ozbiljnih problema. Evo nekoliko potencijalnih problema povezanih s prekomjernim vežbanjem:

Povećan rizik od ozljeda: Prekomjerno opterećenje tijela bez dovoljnog vremena za oporavak može dovesti do povreda mišića, zglobova i tetiva.

Smanjenje imunološkog sustava: Pretreniranost može oslabiti imunološki sustav, što može povećati osjetljivost na infekcije.

Mentalni stres: Prekomjerno vežbanje može uzrokovati fizički i emocionalni stres, što može dovesti do anksioznosti, depresije i poremećaja prehrane.

Hormonalne promjene: Intenzivno vežbanje bez odgovarajućeg oporavka može dovesti do hormonalnih disbalansa, uključujući nisku razinu estrogena kod žena i nisku razinu testosterona kod muškaraca.

Gubitak telesne mase i poremećaji prehrane: Osobe koje prekomjerno vežbaju mogu biti sklonije razvoju poremećaja prehrane, poput anoreksije ili bulimije, te mogu doživjeti neželjeni gubitak tjelesne mase.

Problemi sa spavanjem: Pretreniranost može uzrokovati nesanicu ili lošu kvalitetu sna, što može dalje pogoršati fizičke i mentalne probleme.

Poremećaji menstrualnog ciklusa: Intenzivno vežbanje može dovesti do poremećaja menstrualnog ciklusa kod žena, poznatih kao amenoreja.

Gubitak interesa za aktivnosti: Osobe koje prekomjerno vežbaju mogu izgorjeti i izgubiti interes za aktivnostima koje su nekad voljeli.

prekomerno vežbanje
Kada prekomerno vežbanje postaje problem?

Da biste izbjegli prekomerno vežbanje, važno je slušati svoje tijelo, pridržavati se programa vježbanja koji je u skladu s vašim sposobnostima i ciljevima, te pridavati veliku važnost odmoru i oporavku između treninga.

Ako primijetite simptome pretreniranosti, kao što su kroničan umor, bolovi u mišićima i zglobovima, promjene u raspoloženju ili poremećaji spavanja poput nesanice, važno je konzultirati se s liječnikom ili stručnjakom za tjelesnu aktivnost kako biste dobili odgovarajuću podršku i savjete o oporavku.

Upozorenje u teretanama

U većini slučajeva, razlozi za ova upozorenja su jasni. Ali ponekad upozorenja nameću više pitanja nego što pružaju odgovora. Kada sam nedavno bio u teretani, upozorenja na biciklu za vežbanje i traci za trčanje napisana jarko crvenim slovima bilo je teško ignorisati:

  • Obavite lekarski pregled pre početka bilo kog programa vežbanja.
  • Prekomerno vežbanje može dovesti do ozbiljnih povreda ili smrti.
  • Ako osetite nesvesticu, vrtoglavicu ili bol, odmah prestanite sa vežbanjem.

Šta su tačno pisci mislili pod “bilo kojim programom vežbanja”? Šta predstavlja „prekomerno vežbanje“? Da li bilo kakav bol bilo gde znači da treba da prestanete da vežbate?

Na posletku, da li ova upozorenja mogu izazvati nepotrebnu brigu koja zapravo obeshrabruje ljude da vežbaju?

prekomerno vežbanje
Kada prekomerno vežbanje postaje problem?

Da li je bezbedno početi sa vežbanjem bez posete lekaru?

Većini ljudi odobrenje lekara nije neophodno i mogu bezbedno početi sa programom vežbi niskog intenziteta i polako podizati tempo tokom vremena.

Počnite sa vežbama koje iziskuju minimalan napor, kao što su:

  • Tegovi manje težine
  • Šetnja laganim tempom
  • Vožnja bicikla laganim tempom
  • Aktivnosti istezanja i balansiranja
  • Laki kućni ili dvorišni radovi

Ako počinjete trenažni proces na niskom nivou kondicije, postepeno povećajte tempo treninga. Na primer, ako počnete da hodate 10 minuta dnevno, dodajte jedan minut svojoj šetnji svakih nedelje ili dve.

Kada stignete do 20 minuta dnevno, pokušajte malo da ubrzate tempo.

Da li ste znali da odlazak u teretnu možete zameniti sa kućnim poslovima? Ovo je super stvar ukoliko nemate vremena za redovno treniranje u teretani.

Ko treba posebno da bude pažljiv?

Naravno, vežbanje je rizičnije ako imate određene zdravstvene tegobe. Poželjno je konsultovati vašeg odabranog lekara i usvojiti njegove preporuke za vežbanje ako ste zabrinuti za svoje zdravlje ili imate bilo koje od ovih stanja:

  • Bolest koronarnih arterija – uključujući simptome angine ili prethodnog srčanog udara. Vežbe koje su preuranjene mogle bi da izazovu srčani udar ili opasan srčani ritam. Vežbe nižeg intenziteta (kao što su kratke šetnje laganim tempom) mogu biti poželjnije, barem dok ne bude jasno da možete podneti i jači tempo.
  • Astma izazvana vežbanjem – Vaš lekar može preporučiti inhalacioni tretman za otvaranje disajnih puteva u vašim plućima neposredno, pre, ili tokom vežbanja.
  • Bolesti mišića, kao što je metabolička miopatija – Vaš lekar vas može obeshrabriti da se bavite određenim vežbama, kao što su sprint ili trčanje na duge staze.
  • Bolovi u leđima – Vežbe sa malim uticajem, kao što su biciklizam ili plivanje, mogu biti bolji izbor za ljude sa bolovima u leđima nego opcije sa većim uticajem na kičmu, kao što su džogiranje ili košarka.
prekomerno vežbanje
Kada prekomerno vežbanje postaje problem?

Ako je vežbanje tako dobro za vas čemu upozorenja?

Pogledajmo moguće razloge za određena upozorenja:

  • Medicinski pregled pre početka programa vežbanja može otkriti stanje koje čini vežbanje rizičnim. Najbolji primer je verovatno koronarna arterijska bolest, koja može izazvati srčani udar tokom intenzivnog vežbanja. Srećom, iznenadni problemi sa srcem tokom vežbanja su relativno retki.
  • Prekomerno vežbanje nije najsrećnije definisan medicinski termin. Ali istina je da iznenadno vežbanje visokog intenziteta kada niste navikli na to može biti opasno.
  • Prestanak vežbanja ako osećate slabost ili vrtoglavicu verovatno se odnosi na rizike usled teške dehidracije ili drugih uzroka niskog krvnog pritiska.
  • Upozorenja o bolu mogu se odnositi na bol u grudima koji može biti znak srčanih problema. Ili bi to moglo biti upozorenje o vrsti teškog oštećenja mišića zvanom rabdomioliza, a koje intenzivno vežbanje može dodatno da zakomplikuje.

Naravno, moguće je da ova upozorenja nemaju mnogo veze sa vašim zdravljem, već više sa advokatima! To jest, proizvođači sportske opreme se nadaju da će ova upozorenja vežbače koji su se povredili koristeći njihovu opremu odvratiti od sudskih tužbi.

Da li su ova upozorenja korisna?

Uglavnom ne…

Sva upozorenja, uzbune i pozivi na oprez u našem svakodnevnom životu u većini slučajeva ignorišemo. Uprkos crvenim slovima i podebljanim fontovima, ovakva upozorenja se lako previde.

Osnovana je pretpostavka da će većina ljudi koji dožive značajnu vrtoglavicu ili bol tokom treninga zaustaviti ono što rade čak i bez čitanja upozorenja.

Ozbiljna medicinska stanja koja nastaju tokom vežbanja su prilično retka, pa je svrsishodnost ovih upozorenja prilično upitna.

Zaključak

Nemojte biti preterano uznemireni zbog upozorenja na spravama za vežbanje. Istina, potrudite se da ne ispustite tegove na stopalo ili da se forsirate preko granice bola. A ako ste zabrinuti zbog odlaska u teretanu ili vam je savetovano da budete posebno oprezni u vezi sa vežbanjem, razumno je da o tome razgovarate sa svojim lekarom.

Ipak, taj razgovor nije neophodan za većinu ljudi, uključujući i one sa dobro kontrolisanim hroničnim bolestima kao što su visok krvni pritisak, dijabetes ili bolest koronarne arterije. Zapravo, redovna vežba pomaže u lečenju mnogih bolesti.

Vežbanje je jedna od najvažnijih stvari koje možete da uradite da biste poboljšali svoje zdravlje. A neaktivnost je generalno mnogo veći rizik od vežbanja.

Dakle, ako na sledećem treningu vidite upozorenja na opremi za teretanu, imajte ovo na umu: postoje mnogo rizičnije stvari o kojima treba da brinete. Kao što je vrela kafa, na primer…

Preporučujemo da pročitate:

Drugi čitaju

Možda vas zanima